Gå til innhold

Quattro73

Administrator
  • Innholdsteller

    16,333
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    235

Quattro73 vant dagen sist Februar 7 2023

Quattro73 hadde mest likt innhold!

2 følgere

Om Quattro73

  • Bursdag 05/24/1973

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Strikking, brodering og hekling ;)
  • Modell (eks S4)
    C4
  • Biltype (eks Audi)
    Audi
  • Yrke eller sivil status
    Elektriker og maskintekniker
  • Motor (eks 1.6)
    2.3
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    +12 hk dekaltrimming, +30hk tennplugger, +50hk luftfilter og +20 hk bromlepotte ;o)
  • Fylke
    Vestlandet

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.keepandshare.com/visit/visit_page.php?i=1679968&cat=0&fclick=y
  • Bosted
    Haima

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Vest

Nylige profilbesøk

9,328 profilvisninger

Quattro73's Achievements

  1. Det siste bildet forteller at det finnes feilkoder på girsystemet, og at du må inn på kontrollmodul for girkasse for å lese de (feilkodene) ut. Som svart på PM, har ingenting med bremsene å gjøre. Transmission CM (control module) = kontrollmodul for girkasse. En ting til, få tatt en skikkelig diagnose med VCDS. Scanner fra biltema kan ofte fungere, men man kan ikke stole på de. Av og til finner de ikke feil selv om de er der, eller klarer ikke tolke kodene.
  2. Ok, da er muligens en defekt ABS-føler årsaken til alle feil - utenom avgass.
  3. Tipper feil på RPA er årsaken til feil på brems- og kjørestab. Vet ikke om dekktrykkovervåking er aktivt eller passivt på din bil, tipper aktivt siden du ikke har feil på ABS. Altså, tipper sensor for lufttrykk i et hjul er ute av drift, hvilket hjul vil diagnose fortelle.
  4. Ja, denne kan du bytte ut, enten til 1- eller 2-DIN spiller. Du må i tillegg kjøpe ombyggingsramme og mest sannsynlig overgang mellom bilens originale plugger og ny radio. Eksempel på 1-DIN ramme. Eksempel på 2-DIN ramme. F.eks. bilradiospesialisten kan hjelpe deg med å finne eksakt det du trenger, ny radio selger de også. Video for inspirasjon
  5. Har du sett på Skoda Superb stasjonsvogn? Av dei tre bilane du foreslår så ville eg gått for Kodiaq, men du vil aldri få innfridd alle dine ynskjer utan å gå for «kassebil». Uansett vil du måtta inngå kompromisser, trangt får du det på eine eller andre måten, slik at du må ofra plass/komfort. Du nevner og at de gjerne får eit barn til, og ja, gratulerer med det fyrste :) Når den dagen kjem, at de vert totalt fire (pluss hund), så vert alt anna enn kassabil for smått. Då må de ha ny bil - igjen - alternativt reisa utan hund, eller de må la barnevogn(er) stå igjen heime. Antar ingen av delane er akseptable, einaste løysing er då kassabil. Sjølv om din bedre halvdel er allergisk mot kassabil så må ho vera realistisk, de har ikkje anna valg. Ingen kassabil har betre køyrekomfort enn Caravelle meiner eg, og ja, har prøvd samtlige. Eg er 186 og trur du og vil sitja behagelig sjølv med dine 195. God plass alle, også til hundebur, barnevogn og bagasje, derav og egna til bilferie - utan å tæra på parforholdet ;) Caravelle er vel nokså nøyaktig 2 meter høg og fås som syncro, altså oppfyller den alle dine krav, samt tek høgde for at de ein dag vert velsigna med barn nummer to - og tre :)
  6. 1 Peak er gul og kan blandes med det aller meste. https://www.mekonomen.no/glykol-universal-3-8-l-peak-10217470 2 Prøv å smøre låsemekanismen, samt sjekk at fjærene går fritt og ikke henger, er vel en på hver side?
  7. Du kommer med veldig lite opplysninger så svaret blir på generelt grunnlag. Forskjellige oljetyper bør ikke blandes! Skal du bytte olje og filter på golfen så kjør på, men oljen må ha «godkjenning» iht det din motor krever. Dette står på kannene, f.eks. VW 504.00, 505.00, 507.00 osv. Hvilken godkjenning din motor krever er uvisst da vi ikke vet noe om din bil og motor. En annen ting, selv om oljen her LL-godkjenning så bør den så absolutt byttes hver 12. måned eller 15000 km, alt etter hva som inntreffer først.
  8. Du kan avvike maks 15mm totalt fra det som står oppført i vognkortet, altså inntil 7,5mm på hver side.
  9. Nei, bilen må ikke kjøres før du har verifisert at oljetrykk er ok. Et verksted har måleutstyr og det er fort gjort å måle. Nesten alle problemer med oljetrykk har sitt opphav i alt for sjeldne oljesbytte, long-life intervaller vil i første omgang medføre at sil på olje-pickup blir tett av koks, senere tette oljekanalene inni motoren. Derav skal olje og filter byttes hver 15000 km og ikke sjeldnere enn en gang i året. En annen ting å tenke på er at din motor mest sannsynlig kun har en oljetrykkgiver, og denne er kun operativ over ca 2000 omdr. Med andre ord, kjører du på lavt turtall - uten oljetrykk - så får du aldri vite om det. Resultatet er snarlig motorhavari. Derfor, få målt trykket før du kjører med bilen. Ofte kan bunnpanne enkelt skrues ned slik at olje-pickup kan skrues av og renses, evt. ny monteres. Gjort det en gang på en 2005 A3 1.6, hele jobben er utført på et par timer. Dersom lampe lyser pga for lite olje så må du ha så lite olje igjen på motor at nivået ikke er på maks før du har fylt på sikkert to liter. La motor stå en halv time, tørk skikkelig av peilepinne og mål, skal da ikke være noe som helst problem å lese av nivået. Drar du peilepinnen opp flere ganger etter hverandre så får du problemer med å se nivået siden du hver gang drar med deg olje opp i peilerøret.
  10. Sjekk HER, er på polsk men bildene kan være til god hjelp. V159 er varmeregulering høyre side.
  11. Verkstedet påstår altså at spjeld beveger seg som de skal, men kald luft på ene siden beviser jo at dette umulig stemmer. Mulig aktuator beveger seg, men arm til spjeld er av. Tipper man kommer til denne uten å måtte ut med dashbord, men å skru ut hanskerom.
  12. Ok, da er det gjerne startsperren som er aktivert. Har du forsøkt med annen nøkkel, antar du har to? Dersom samme problem der så kan det antas at det er leseringen til nøkkelen som er årsaken. Sitter en liten lesespole rundt tenningslåsen, kan være dårlig kontakt inn til IMMO, kjent problem også på eldre VAG.
  13. Som allerede nevnt, mest sannsynlig defekt eller stuck aktuator på spjeld. Når man tar diagnose så er det ikke alltid feilene kommer opp på f.eks. scannere kjøpt på biltema. Få tatt diagnose med f.eks. VCDS, gjerne også basic settings på spjeld. Kan også gå inn på verdier for temperatur (dersom to soner) og se at de stemmer.
  14. Starter ikke motoren eller er det kun melding om at automatisk start/stopp er deaktivert? Dersom sistnevnte så må gjerne BMS resettes? Nytt batteri må vel også kodes inn, er dette gjort? Dersom ikke så har ikke BMS status på SOC.
  15. Bare hyggelig, la inn link til filmsnutt.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår